Alle vragen

Als de gastarieven gedurende 2024 stijgen of dalen, wijzigen jullie tarieven dan ook tussentijds?

Nee. Eenmaal per jaar -op 1 januari- wijzigen de tarieven voor warmte. Deze blijven één jaar van kracht.

Lees meer
De leidingen van de verwarmingsradiator maken geluid

Je kunt geluiden horen vanuit de leidingen. Een mogelijke oplossing is het ontluchten van je verwarmingsradiatoren.

Lees meer
Doet Cogas ook aan sponsoring?

Ja zeker.

Lees meer
Er staat in het klantportaal dat ik geen openstaand voorschot moet betalen, maar dat klopt niet?

Heb je nog niet alle voorschotnota’s betaald? Dan is dit belangrijk om te lezen: in verband met het opstellen van de jaarafrekening komen alle openstaande voorschotnota's van 2023 te vervallen. Dit kan onduidelijkheid geven.

Lees meer
Geldt de vergoeding van storingen voor alle aansluitingen?

De vergoeding bij storingen is van toepassing op aansluitingen van 100 kW of kleiner. Dat zijn over het algemeen huishoudelijke en kleinzakelijke aansluitingen.

Lees meer
Heb ik recht op compensatie?

Heb je met een storing te maken gehad en denk je dat je mogelijk in aanmerking komt voor een compensatie, check dan of je aan de voorwaarden voldoet en hoe een compensatie uitgekeerd wordt.

Lees meer
Heeft het aantal graaddagen invloed op mijn verbruik?

Het aantal graaddagen per dag is het verschil tussen de temperatuur in huis en de gemiddelde buitentemperatuur op die dag.

Lees meer
Hoe geef ik mijn meterstanden door?

Meterstanden hebben we nodig voor een in- en uithuizing. Dit doe je digitaal in ons portaal.

Lees meer
Hoe is mijn tarief opgebouwd?

Het tarief is opgebouwd uit vier onderdelen:

- vaste kosten warmte voor verwarming en eventueel warm water
- verbruik warmte (variabele kosten)
- meettarief warmte
- huur afleverset verwarming

Lees meer
Hoe kan ik een meterstand toevoegen in het klantportaal?

Je vindt 'Meterstand toevoegen' in de linkerbalk van het menu.

Lees meer
Hoe kan ik mijn contract inzien in het klantportaal?

Via Mijn Cogas kun je, je contract inzien.

Lees meer
Hoe kan ik mijn slimme warmtemeter ‘administratief aan’ laten zetten?

Wanneer er in het verleden een verzoek bij ons is binnengekomen om de slimme warmtemeter op ´administratief uit´ te zetten, kun je deze door Cogas altijd en kosteloos weer op ´administratief aan´ laten zetten.

Lees meer
Hoe kan ik mijn verbruik inzien in het klantportaal?

Je kunt je verbruik inzien in het menu op de linkerbalk in het klantportaal. Daar vind je de keuze 'Verbruik'.

Lees meer
Hoe komt het dat mijn maandelijkse voorschot omhoog gaat terwijl ik geld terug krijg?

Dit kan komen doordat dat wij het nieuwe voorschot berekenen over het daadwerkelijke verbruik van het afgelopen jaar vermenigvuldigd met de nieuwe (eventueel hogere) tarieven.

Lees meer
Hoe krijg ik inzicht in mijn verbruik?

Om te kunnen besparen op je energie en kosten is het handig om te weten wat je verbruikt. Vanaf april 2023 stellen we je een maandelijks verbruiksoverzicht ter beschikking.

Lees meer
Hoe krijg ik toegang tot het klantportaal Mijn Cogas?

Je vindt het klantportaal ‘Mijn Cogas’ op Cogas.nl en je logt in met je klantnummer. Vervolgens kun je een account aanmaken.

Lees meer
Hoe lees ik de warmtestand af?

Heb je een warmtemeter van het merk Kamstrup? Jouw warmtestand kun je aflezen van het beeldscherm.

Lees meer
Hoe meet mijn slimme warmtemeter het verbruik?

De warmtemeter in de warmte-afleverset meet de hoeveelheid water die door de set stroomt, en het verschil in temperatuur van het water dat wordt aangevoerd en dat retour gaat.

Lees meer
Hoe meld ik een storing?

Heb je een storing aan je duurzame installatie? Bel dan 0546-83 66 66.

Heb je een storing aan je elektriciteits- en/of gasaansluiting? Bel dan 0800-9009.

Lees meer
Hoe pas ik mijn maandelijks voorschot aan?

Je maandelijkse voorschot pas je aan in je eigen Cogas-omgeving ‘Mijn Cogas’.

Lees meer
Hoe pas ik mijn rekeningnummer of betaalwijze aan?

Je betaalwijze of rekeningnummer wijzigen kan via het klantportaal MijnCogas of via een contactformulier.

Lees meer
Hoe vaak wordt de slimme warmtemeter standaard uitgelezen en waar wordt de uitgelezen data voor gebruikt?

Voor alle locaties - behalve de wijk Windmolenbroek Almelo - wordt de slimme warmtemeter maandelijks uitgelezen voor de afrekening. Voor de wijk Windmolenbroek wordt de slimme meter elk uur uitgelezen en maken we de dagelijkse standen zichtbaar.

Lees meer
Hoe weet ik zeker dat de juiste meterstand is doorgegeven?

Bij het vervangen van de meter teken je voor de stand van de afgenomen warmtemeter op dat moment. Verder worden de meters periodiek wettelijk geijkt door een gecertificeerde partij.

Lees meer
Hoe wijzig ik mijn maandelijkse voorschot?

Je maandelijkse voorschot wijzig je in je eigen Cogas-omgeving ‘Mijn Cogas’.

Lees meer
Hoe ziet het gemiddelde verbruik eruit voor stadsverwarming of warmte/koude?

Voor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude, aangezien iedereen een andere leefstijl en gezinssamenstelling heeft. En hoe bewust ga je bijvoorbeeld om met het verbruik van water en energie? Je moet daarnaast ook rekening houden met o.a. diverse aspecten.

Lees meer
Hoe zit het met mijn privacy?

Voor het gebruik van (meet)data, zoals de meterstanden van de slimme warmtemeter, gelden de strenge normen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), de Privacy Gedragscode én de Privacy- en Security eisen van Netbeheer Nederland.

Lees meer
Ik ben een nieuwe bewoner en wil graag warmte/koude/warm tapwater aanvragen. Wat moet ik doen?

Als jouw woning aangesloten is op één van onze warmtenetten dan kun je je via het klantenportaal Mijn Cogas aanmelden.

Lees meer
Ik ben mijn wachtwoord voor het klantportaal vergeten, wat nu?

Op de inlogpagina van ‘Mijn Cogas’ kun je via de link ‘Je wachtwoord vergeten’ een nieuw wachtwoord aanvragen (onder de aanmeld button).

Lees meer
Ik ga verhuizen, wat moet ik doen?

Als je gaat verhuizen zeg je eenvoudig de leveringsovereenkomst voor stadsverwarming of warmte/koude levering bij ons op via het klantportaal Mijn Cogas.

Lees meer
Ik heb een betalingsregeling, maar de IDEAL-link werkt niet?

Wat vervelend dat de betaallink niet werkt. In verband met het opmaken van de jaarafrekening is de betaalregeling tijdelijk gepauzeerd. Afhankelijk van het eindsaldo van de jaarrekening, wordt de betalingsregeling voortgezet of stopgezet. Je ontvangt hierover een bericht van ons.

Wil je een nieuwe betalingsregeling met ons treffen? Neem dan contact met ons op.

Lees meer
Ik heb een storing van mijn slimme gas- en/of elektriciteitsmeter gemeld, maar het duurt lang voor ik antwoord krijg

Onze collega's van Coteq Netbeheer hebben op dit moment een achterstand met het afhandelen van vragen over de slimme gas- en/of elektriciteitsmeters die een storing hebben.

Lees meer
Ik heb een zwakke plek gevonden in jullie systeem, wat te doen?

Bij Cogas vinden wij de veiligheid van onze systemen erg belangrijk. Ondanks onze zorg voor de beveiliging van deze systemen kan het voorkomen dat er toch een zwakke plek is. Ontdek wat je kunt doen als je een zwakke plek hebt gevonden.

Lees meer
Ik heb geen warm kraanwater?

Je hebt geen warm kraanwater. Dat is vervelend!

Lees meer
Ik heb mijn jaarafrekening niet ontvangen?

Wat vervelend dat je je jaarrekening niet hebt ontvangen! We versturen de jaarrekening naar een door jou opgegeven e-mailadres óf als je dat liever hebt naar jouw postadres. Het kan zijn dat er iets misgegaan bij het verzenden van de post of misschien is de jaarrekening in het postvak ongewenste e-mail terechtgekomen.

In het klantportaal Mijn Cogas heb je altijd toegang tot de meest actuele gegevens. Daar vind je dus óók jouw jaarrekening terug.

Lees meer
Ik hoor lucht of een borrelend geluid in mijn stadsverwarming na afloop van het onderhoud?

Er kan lucht komen te zitten in de leidingen tijdens de werkzaamheden, dit lost zich bijna altijd vanzelf op.

Lees meer
Ik krijg minder geld teruggestort dan op de jaarrekening staat aangegeven?

Je wilt graag weten waarom je minder geld teruggestort krijgt dan op de jaarrekening staat aangegeven.
Dat komt om het voorschot van januari is verrekend met de jaarrekening. Als je de voorschotnota van januari opent in het klantportaal van Cogas zie je daar precies terug hoe dit is berekend.

Lees meer
Ik neem koude af, maar mijn huis wordt niet koud

Maakt jouw woning gebruik van een warmtekoude-installatie? Dan is dit handig om te weten.

Lees meer
Ik wil een overlijden doorgeven

Allereerst gecondoleerd met het verlies en veel sterkte toegewenst.

Lees meer
Ik wil graag besparen op mijn warmtekosten, hoe kan ik dit het beste doen?

Kijk voor handige bespaartips eens op bijvoorbeeld www.milieucentraal.nl. Want hoe minder je verbruikt, hoe lager de rekening.

Lees meer
Ik wil graag een nieuwe afleverset huren. Kan dat?

Je bent klant bij Cogas Duurzaam b.v. en je wil graag een nieuwe afleverset huren. Dat is mogelijk! Bij Cogas vinden we het belangrijk jouw woning van een goede afleverset voor warm water te voorzien. Dat ligt niet alleen vast in de warmtewet; we doen dat zelf ook graag. Zo krijgen we namelijk grip op een duurzaam energieverbruik van de stadsverwarming Windmolenbroek in Almelo. 

Lees meer
Ik woon sinds kort in mijn nieuwe woning en ik heb stadsverwarming of warmte/koude. Waar is het maandelijkse voorschot op gebaseerd?

Omdat je de nieuwe bewoner bent, kunnen wij nog niet inschatten hoe je jaarverbruik er precies uit komt te zien. Wij gebruiken daarom in eerste instantie het gemiddelde voorschot van de woning voor het eerste jaar.

Lees meer
Ik zie mijn dagelijks verbruik niet in het klantportaal. Hoe kan dat?

Normaal gesproken zie je inderdaad je dagelijks verbruik in het klantportaal. Omdat wij bezig zijn met opmaken van de jaarafrekening, is het automatisch inlezen van de meterstanden tijdelijk stopgezet. Zodra de jaarafrekeningen gereed zijn, worden de meterstanden met terugwerkende kracht weer ingelezen in het klantportaal.

Lees meer
Is Caiway van Cogas?

Nee, Caiway is onderdeel van Delta.

Lees meer
Is een betalingsregeling mogelijk?

We kijken graag met je naar je persoonlijke situatie. Bel 0546-836 666 en vraag naar de afdeling facturatie.

Lees meer
Jullie hebben een nieuw klantportaal, meld ik mij zo aan of af?

Dat ligt er aan of je voor het eerst in een woning met stadsverwarming, warmte/koude of warm tapwater komt wonen of dat je al klant van Cogas bent.

Lees meer
Kan ik inzicht krijgen in mijn verbruik?

Voor inzicht in jouw verbruik ga je naar jouw Cogas-omgeving.

Lees meer
Kan ik mijn facturen inzien in het klantportaal?

In de linkerbalk vind je meerdere menupunten, waaronder een kopje facturen. Onder dit kopje vind je informatie over je facturen.

Lees meer
Kan ik op de slimme warmtemeter nog wel zelf de meterstanden aflezen?

Ja, dat kan. Dit werkt net als bij de vorige warmtemeter.

Lees meer
Klopt het wel dat er iemand zonder afspraak bij mij aan de deur komt?

Ja, het komt wel eens voor dar er iemand zonder afspraak bij je aan de deur komt. Medewerkers van Cogas kunnen jouw aansluiting of slimme meter controleren. Deze medewerker kan zich altijd legitimeren met een pasje van Cogas.

Lees meer
Mijn verwarmingsradiator wordt niet warm?

Als je verwarmingsradiator niet warm wordt, kan het helpen om de radiatoren te ontluchten.

Lees meer
Moet ik zelf contact opnemen om in aanmerking te komen voor een vergoeding?

Om in aanmerking te komen hoef je niet zelf contact met ons op te nemen.

Lees meer
Stijgt mijn meterhuur als ik een slimme warmtemeter krijg?

Nee, deze stijgt niet.

Lees meer
Uitleg jaarafrekening

Er staan verschillende termen op de jaarafrekening. We geven je graag uitleg over de termen.

Lees meer
Valt de levering van koude ook onder de Warmtewet?

Vanaf 2020 is de levering van koude onderdeel van de Warmtewet.

Lees meer
Waar is mijn jaarafrekening op gebaseerd?

Voor klanten die voor 1 januari 2023 in hun woning zijn komen wonen, berekenen we de jaarafrekening over de periode 1 januari tot en met 31 december van elk kalenderjaar.

Lees meer
Waar kan ik de standen en verbruiken van mijn slimme warmtemeter inzien?

De standen kun je inzien in jouw eigen Cogas-omgeving: ‘Mijn Cogas’

Lees meer
Waar vind ik de algemene voorwaarden van Cogas Duurzaam?

Je bent klant bij Cogas Duurzaam b.v. en je wilt graag weten waar de algemene voorwaarden kunt inzien.

Lees meer
Waar vind ik meer informatie over de Warmtewet?

Bekijk dan bijvoorbeeld de site van de Consuwijzer of het ACM.

Lees meer
Waarom draagt Cogas Duurzaam de exploitatie van Zwolle Zuid over aan ReDo?

Cogas Duurzaam heeft (met terugwerkende kracht) per 1 december de exploitatie, het onderhoud en beheer en alle bijkomende zaken zoals facturatie, meteruitlezing e.d. overgedragen aan ReDo.

Lees meer
Waarom kan ik mijn verbruik niet vergelijken met mijn buren?

Voor iedere woning verschilt het gemiddelde verbruik van stadsverwarming of warmte/koude.

Lees meer
Waarom kan ik niet overstappen bij stadsverwarming of warmte/koude levering?

Bij de warmtenetten van Cogas is sprake van een (lokale) warmte-infrastructuur, waarbij Cogas Duurzaam zorgdraagt voor het aanleggen, beheren en onderhouden van de infrastructuur en de partij is die de warmte aan klanten levert.

Lees meer
Waarom krijg ik geld terug of moet ik bijbetalen?

Je verbruik was lager of hoger dan ingeschat.

Lees meer
Waarom stijgen de prijzen van warmte als ook de gasprijs stijgt?

De ACM stelt ieder jaar de maximumprijs vast voor het leveren van warmte. Dit doen ze omdat je niet kunt overstappen naar een andere leverancier. Dat heeft te maken met het ‘Niet-Meer-Dan-Anders’-principe, bedacht om jou als consument te beschermen, zodat je op het warmtenet niet meer betaalt dan wanneer je gas had gehad.

Lees meer
Waarom werken jullie aan een verbruiksoverzicht?

We vinden het belangrijk om je inzicht te geven in je verbruik en kosten, want inzicht hierin zet vaak aan tot energiebesparing.

Lees meer
Waarom zijn de warmtetarieven gekoppeld aan de gasprijs?

De ACM stelt ieder jaar de maximumprijs vast voor het leveren van warmte. Dit doen ze omdat je niet kunt overstappen naar een andere leverancier.

Lees meer
Wanneer betaalt Cogas de vergoeding voor de storing?

Als je recht hebt op een vergoeding in verband met een storing maken wij die automatisch aan je over.

Lees meer
Wanneer heb ik recht op een vergoeding van de compensatieregeling?

Dit is afhankelijk van de situatie. We leggen het graag aan je uit.

Lees meer
Wanneer is de Warmtewet in werking getreden?

De Warmtewet is op 1 januari 2014 in werking getreden.

Lees meer
Wanneer kan ik een aanvraag doen bij het Cultuurfonds?

Je kunt ieder jaar tussen 1 november en 1 februari een aanvraag doen bij het Cultuurfonds.

Lees meer
Wanneer krijg ik mijn jaarafrekening?

Klanten die voor februari 2023 ingehuisd zijn, krijgen hun jaarafrekening per kalenderjaar.

Lees meer
Wanneer nemen wij de standen op voor de jaarrekening?

De slimme warmtemeter geeft in ieder geval elke eerste van de maand de meterstanden door. Voor klanten die voor 1 januari 2024 in hun woning zijn komen wonen, gebruiken we de meterstanden van 1 januari als startmoment en de meterstanden van 31 december als eindmoment voor het maken van de jaarafrekening.

Lees meer
Wanneer start en eindigt een onderbreking waarvoor Cogas een vergoeding betaalt?
Wanneer wijzigt Cogas de tarieven voor warmte?

Ieder jaar op 1 januari worden er nieuwe tarieven gehanteerd. Deze blijven één jaar van kracht.

Lees meer
Wat gaat het plaatsen van de slimme warmtemeter mij kosten?

Cogas heeft de meeste van de 800 warmtemeters in de wijk Windmolenbroek in Almelo vervangen door slimme warmtemeters. Het vervangen van deze meters was kosteloos.

Lees meer
Wat is een ernstige storing?

Ernstige storingen zijn storingen die langer duren dan 8 uur en leiden tot onderbreking in de levering van warmte met uitzondering van voorziene onderbrekingen.

Lees meer
Wat is het doel van de Warmtewet?

De Warmtewet is ingevoerd om consumenten te beschermen en om transparantie te creëren ten aanzien van de tarieven die in rekening worden gebracht bij afnemers van warmte.

Lees meer
Wat is mijn klantnummer?

Wil je weten wat jouw klantnummer is? Een klantnummer bestaat uit vier cijfers. Het klantnummer bestaat uit de laatste vier cijfers van de jaarafrekening.

Lees meer
Wat kan ik allemaal zien en wijzigen in het nieuwe klantportaal?

In het klantenportaal kun je gemakkelijk het verbruik inzien.

Lees meer
Wat kan ik zelf al doen om mijn verbruik bij te houden?

Elke meter – slim of analoog- kan afgelezen worden. Op de meterstandenkaart kun je eenvoudig jouw eigen verbruik bijhouden. Je beslist zelf of je dit dagelijks, wekelijks of maandelijks doet.

Lees meer
Wat moet ik doen als ik mijn rekening niet kan betalen?

Lukt het je niet om je rekening te betalen? Neem zo spoedig mogelijk contact met ons op. We kunnen dan samen kijken naar de mogelijkheden.

Lees meer
Wat moet ik doen als mijn slimme elektriciteits- en/of gasmeter in storing staat?

Je hoeft niets te doen. In veel gevallen lost de storing zichzelf na enkele dagen weer op. Zodra de meter weer bereikbaar is worden de meterstanden alsnog doorgegeven aan jouw energieleverancier.

Lees meer
Wat moet ik doen in het klantportaal als ik in een woning met stadsverwarming, warmte/koude of warm tapwater van Cogas kom te wonen?

Gefeliciteerd met je nieuwe woning! Je kan via het klantenportaal jouw nieuwe adres en gegevens doorgeven. Ook vragen we je naar de meterstand.

Lees meer
Wat moet ik doen ter voorbereiding van de plaatsing van de slimme warmtemeter?

De warmtemeter goed bereikbaar maken.

Lees meer
Wie beheert mijn elektriciteits- en of gasaansluiting?

Coteq Netbeheer is de onafhankelijke elektriciteits- en gasnetbeheerder binnen de Cogas-groep. Onze collega's van Coteq Netbeheer zorgen voor een veilig en betrouwbaar transport van gas en stroom naar je woning of bedrijf. Daarnaast zorgen zij voor de aanleg en het onderhoud van het gas- en elektriciteitsnet.

Lees meer
Wie houdt toezicht op de naleving van de Warmtewet?

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) houdt toezicht op de naleving van de Warmtewet.

Lees meer
Wie valt er onder de Warmtewet?

De Warmtewet geldt voor aansluitingen van maximaal 100 Kilowatt.

Lees meer
Zijn jullie kosten niet veel lager en is het daarom niet oneerlijk mee te gaan met de gasprijs?

Nee, als warmtebedrijf worden wij ook geconfronteerd met directe en indirecte kosten als gevolg van de stijging van de energieprijzen.

Lees meer