
Storing? Bel 0800-9009
De jaarafrekeningen warmte gaan vandaag de deur uit. Heb jij eerder aangeven alle communicatie via de e-mail te willen ontvangen, dan vind je vandaag de jaarrekening in je mailbox. Heb je als jouw communicatievoorkeur voor post gekozen, dan wordt de jaarrekening vanaf morgen bezorgd. Dit bekent dat morgen of in de loop van volgende week de jaarrekening op de deurmat ligt. Wil je niet zo lang wachten? Kijk dan op www.factuurinzien.nl. De gegevens om in te loggen vind je op een eerdere van ons ontvangen jaar- of voorschotfactuur. Mocht dit niet lukken? Neem dan contact op met een van de medewerkers van de servicedesk met het verzoek om de jaarrekening alsnog per mail te ontvangen. Onze collega’s van de Servicedesk zijn bereikbaar op maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 17.00 op (0546) 836 666.
Belangrijk om te wetenAlle betalingen die tot eind januari van dit jaar zijn ontvangen, zijn in de jaarrekening verrekend. Mocht je zelf een automatische overboeking ingericht hebben voor je voorschot, dan is deze verrekend in het eindbedrag over 2022. Kreeg je al geld terug, dan krijg je ook dit bedrag terug. Is het nodig om bij te betalen, dan is het bij te betalen bedrag daardoor lager. De factuur gaat uitsluitend over de jaarafrekening van 2022, er is geen voorschot voor januari meegenomen en jouw betaalvoorkeur is ongewijzigd.
Hoe gaat het nu verderVolgende week dinsdag of woensdag ontvang je je nieuwe voorschotbedrag per brief. Het is door de overgang naar een nieuw klantportaal niet mogelijk om het voorschot al bij de jaarafrekening te vermelden. Voor januari hebben wij geen voorschot gefactureerd of geïnd. Dat wordt ook niet meer gedaan. Wat doen we dan wel? We factureren in de komende veertien dagen het voorschot over februari. Het voorschotbedrag over januari wordt verdeeld over de resterende elf maanden voor 2023. Het maandelijkse voorschot is daarmee ongeveer 9% hoger dan bij 12 voorschotten. Levert dit problemen voor je op, dan vragen we je contact met ons op te nemen.
Iedereen ontvangt een voorschotfactuur over de maand februari, ook als je ons een machtiging voor automatische incasso hebt gegeven. Wij doen dit om ervoor te zorgen dat iedereen weet wat zijn of haar nieuwe voorschotbedrag is. En dat we dit jaar het voorschot niet over twaalf termijnen, maar over elf termijnen factureren. Deze factuur heeft een nieuw jasje, maar de manier van ontvangen is zoals je van ons gewend bent.
Prijsplafond meegenomen in voorschotbedragOm energie betaalbaar te houden is er door de overheid voor heel 2023 een prijsplafond voor gas, stroom en warmte ingesteld. Voor warmte is dat € 47,38 per GJ tot en met een verbruik van 37,00 GJ. Als je meer verbruikt, dan betaal je voor dat extra verbruik het tarief van € 86,36 per GJ. De btw op energie is vanaf 1 januari 2023 21%. Het prijsplafond is meegenomen in het voorschotbedrag.
Mijn Cogas onlineWij werken verder aan het beschikbaar maken van het online klantportaal ‘Mijn Cogas’. In het klantportaal zie je straks gemakkelijk je verbruik. Daarnaast kun je straks ook zelf je voorschot aanpassen, wijzigingen doorgeven en eenvoudig belangrijke documenten terugvinden of je tarieven inzien. Voorwaarde is wel dat we je email adres kennen. Wij vragen aan alle klanten die hun e-mailadres nog niet hebben doorgegeven dit aan ons door te geven. Dit kan eenvoudig door een e-mail te sturen naar info@cogasduurzaam.nl onder vermelding van je contact- en aansluitgegevens.
Ben je een zakelijke klant? Dan ontvang je vandaag of begin volgende week de factuur voor december 2022. De factuur voor de maand januari ontvang je gewoon op de gebruikelijke datum. Op de factuur wordt voor je verbruik het hogere Cogas tarief in rekening gebracht en het verschil met het tarief van het prijsplafond vervolgens gecrediteerd. Dit is volgens de regels die de overheid voor zakelijke klanten heeft vastgelegd.
Heb je vragen over de afrekening? Wij helpen u graagMeer informatie over de afrekening vind je op www.cogas.nl/veelgestelde-vragen. Heb je na het lezen van deze brief nog vragen? Neem dan telefonisch contact met ons op via (0546) 836 666 of stuur een e-mail naar info@cogasduurzaam.nl.
Wat moet je doen als je je rekening niet kunt betalen?Wij roepen onze klanten op om bij financiële nood zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. De overheid heeft afspraken vastgelegd met energieleveranciers waarin staat dat betalingsproblemen deze winter geen reden mogen zijn om iemand af te sluiten. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je -dit geldt voor huishoudens en andere kleinverbruikers- in contact met ons blijft en meewerkt aan een betalingsregeling om een deel van de maandelijkse termijnbedragen te blijven betalen. Neem daarom zo spoedig mogelijk contact met ons op als jij je in deze situatie bevindt. Ook staan we in nauw contact met onze gemeenten om financieel kwetsbare huishoudens, die ondanks de maatregelen toch (hoge) schulden bij ons opbouwen, niet in de kou te laten staan.