
Storing? Bel 0800-9009
Ondanks de enorme stijgingen van de energieprijzen in 2022 zijn onze warmtetarieven in 2022 het hele jaar gelijk gebleven. Door de tijdelijke btw-verlaging van de overheid, gingen de kosten zelfs de tweede helft van dit jaar wat omlaag. We zijn nu door de forse stijgingen van de gas- en stroomprijzen genoodzaakt om de hogere kosten in de tarieven door te berekenen. Het variabele tarief stijgt naar € 86,36 per GJ (incl. btw). Dit is 5% onder het maximumtarief van de ACM. Het vastrecht hebben wij het afgelopen jaar niet verhoogd. Dit jaar stijgt het vastrecht 10%. Hiermee blijven we voor het variabele en vaste tarief onder het maximumtarief van de ACM. De btw op energie wordt vanaf 1 januari weer 21%.
Om energie betaalbaar te houden is er door de overheid voor heel 2023 een prijsplafond voor gas, stroom en warmte ingesteld. Voor warmte is dat € 47,38 per GJ tot en met een verbruik van 37,00 GJ. Als je meer verbruikt, dan betaal je voor dat extra verbruik het tarief van € 86,36 per GJ. De btw op energie is vanaf 1 januari 2023 21%.
Het gemiddelde jaarverbruik is 28 GJ. Het prijsplafond voor warmte is € 47,38 per GJ tot en met een verbruik van 37,00 GJ. Een gemiddeld jaarverbruik van 28 GJ blijft onder dit prijsplafond. Het tarief van 2022 was € 42,35. Dat betekent een stijging van € 5,03 per GJ (onder het prijsplafond tot en met 37 GJ). Bij een gemiddeld verbruik betekent dit een stijging van € 140,84 per jaar. Het vaste tarief stijgt dit jaar gemiddeld met 10%. Ook hier blijven we onder de maximumtarieven van de ACM. Het vaste tarief stijgt met € 63,09. Dit betreft de vaste kosten voor warmte en de huur van de afleverset voor verwarming en warm water. Dit betekent bij een gemiddeld verbruik van 28 GJ een stijging van € 203,93. Dat is een stijging van € 16,99 per maand.
Alle klanten ontvangen deze week een brief met daarin informatie over het prijsplafond en hun nieuwe tarieven. Begin januari ontvangen alle klanten per brief hun nieuwe voorschotbedrag. Het juiste btw-tarief en het prijsplafond is in het nieuwe voorschot verwerkt.
Elke meter – slim of analoog- kan afgelezen worden. Kijk op onze website voor de meterstandenkaart zodat je eenvoudig jouw eigen verbruik bij kunt houden. Jij beslist zelf of je dit dagelijks, wekelijks of maandelijks doet. Zo creëert je het inzicht wat je nodig hebt. In 2023 krijgt je een eigen Cogas-omgeving: ‘Mijn Cogas’. Dit heeft veel voordelen: Je kunt hier gemakkelijk jouw verbruik inzien, maar ook jouw voorschot aanpassen, wijzigingen doorgeven en eenvoudig belangrijke documenten terugvinden. Het zelf bijhouden van de meterstandenkaart is dan niet meer nodig, tenzij de meter nog niet slim is. Begin 2023 ontvang je hier meer informatie over.
Kijk voor handige bespaartips eens op bijvoorbeeld www.milieucentraal.nl. Want hoe minder je verbruikt, hoe lager de rekening. Door isolatie van de woning heb je bijvoorbeeld veel minder warmte nodig om het binnen comfortabel warm te krijgen. Maar ook kleine maatregelen, zoals minder lang douchen, het plaatsen van tochtstrippen en/of je thermostaat een (halve) graad lager te zetten, tellen mee: alle kleine beetjes helpen.
Wij roepen onze klanten op om bij financiële nood zo spoedig mogelijk contact met ons op te nemen. De overheid heeft afspraken vastgelegd met energieleveranciers waarin staat dat betalingsproblemen deze winter geen reden mogen zijn om iemand af te sluiten. Een belangrijke voorwaarde is wel dat je - dit geldt voor huishoudens en andere kleinverbruikers- in contact met ons blijft en meewerkt aan een betalingsregeling om een deel van de maandelijkse termijnbedragen te blijven betalen.
Neem daarom zo spoedig mogelijk contact met ons op als je je in deze situatie bevindt. Ook staan we in nauw contact met onze gemeenten om financieel kwetsbare huishoudens, die ondanks de maatregelen toch (hoge) schulden bij ons opbouwen, niet in de kou te laten staan.